♥ ASSALAMUALAIKUM , ahlan wa sahlan , terima kasih kerana melawat blog saya ♥ ASSALAMUALAIKUM , ahlan wa sahlan ,terima kasih melawat blog saya ♥

Thursday, July 21, 2016

My Engagement Day



Assalamualaikum!First, nak gelak puas-puas dulu.HAHAHAHAHAHAHAHA.Okayh cukup.Actually, dah lama gilak tak blogging since 2013 i guess. Ni jenguk pon sebab budak office buzy body nak stalk gambar-gambar lama time budak hingusan dan selebet nak mampos.So,this entry is kinda awkward for me and u (ada ke yg baca post ni??) yang tiba-tiba mucul and declare dah engaged.Yup, that's true.Im Engaged!!!

Time flies so fast, sedar-sedar dah jadi tunangan orang.Engage while still study in semester 5 on 6 November 2015, friday night.Oh yeayh! hahaha.That time my age is still young, which is 22 years old and ramai yang tanya berapa cost untuk tunang.So, alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan ye dop? Meyh hakak habaq cost for engagement.Basically, overall cost maybe in RM 2,000 termasuklah cincin, hantaran, foods, barkat (gifts) all that. In my situation, aku takde plak merisik, so terus tunang je and dapat cincin satu jelah maybe cost cincin dalam RM 500 (Ni pon bakal mak mentua yang pilih).Tengok belah lelaki lah nak kasi berapa.My original budget is actually RM1,000 and yang lain tu semua kakak ipaq yang sponsor, alhamdulillah. Nak majlis yang sederhana je macam pakai baju yang ada je ke..sarung atas kerusi je ke.. but lepas kena desak ngn kakak ipar, terpaksalah ambil mak andam lah, baju tunang lah... tu cost naik RM 2,000.In conclusion, aku terus kira-kira lah untuk korang setiap details cost engagement tapi bukan accurate sangat.terpulang kat korang lah nak tolak or tambah budget korang.

Cincin = RM 500
Make up and Mini Pelamin = RM 600
Hantaran = RM 200 (7 balas 5 dulang)
Baju = RM150
Makanan = RM 500
Gifts = RM100

So, in total RM 2,050.Tara! Mesti korang tanya kenapa cincin pon dalam cost belah perempuan? sebab kami mengamalkan sharing money.But,duit makan je pakai duit aku since aku yang jamukan belah lelaki kan.. yang lain semua kakak ipar sponsor.Again, Alhamdulillah.So,dah settle cost.Aku share mana nak cari barang2 ni semua.Since aku tinggal kat Melaka,goods & services semua dalam melaka je lah aku cari.Senang je, korang cari dekat instagram and google contoh Mak andam, Iwanna. Baju tunang pi cari instagram @bajutunangnikahonline .Murah-murah beb baju dia and cantik! sebab baju tu terus post dari Jakarta and don't worry.Very satisfying! just korang kena la pandai ukur baju di pandai sendiri sebab beli online kan.Better korang beli besar sikit kalau risau baju tu sendat sangat ke since kita boleh adjust kan.Bab barang hantaran plak.aku beli kat Mydin je like sejadah, sirih junjung (mini pokok bunga like orkid), chocolate, and others.aku dah lupa senarai barang hantaran (cake, blueberry tart) .Meanwhile, barang-barang macam bunga hiasan and dulang aku beli dekat PISB (Porcelain In Sdn Bhd) dekat area Ayer Keroh sana and hias sendiri.Kalau suruh org hiaskan mau satu dulang RM10.Aku agak jelah.hehe.Cincin pon beli dekat kedai emas biasa je.

Waktu pertunangan, before make up aku makan dulu kasi kenyang sebab lepas sarung cincin aku kena bergambar lah all that.Nak jadikan cerita, mak andam aku punya kereta rosak plak otw nak dtg rumah and that time dah pukul 6.30pm (belah lelaki datang lepas Isyak).Nasib baik ada org tolong dia and dia sempat sampai pukul 7.30.Korang pon tau je lah make up memang berjam and lepas azan isyak je I call him utk gerak lambat sikit and drive slowly.Memang lawak lah siak.Lepas je Family belah lelaki datang, mcm biasa diorang berbincang about hantaran then panggil perempuan turun untuk sarung cincin.Pergh ramai giler and aku pon nervous kalau banyak sangat mata memandang sampai aku stop kejap kat tangga, take a deep breath, barulah turun dengan ayunya.HAHAHA.After the occasion finished, aku decide g outdoor photoshoot (pakai camera phone only) with my friends.Outdoor aku dekat Kampung Morten, Melaka, pandai-pandai lah pusing satu kampung cari jambatan ni hehe..But,datang lah waktu malam,serious cantik! Berakhirlah malam pertunangan aku and apa lagi, prepare lah pulak untuk final (that time tengah mid sem break).Okayh. Dah la.aku share gambar je lah ye.BYE & ASSALAMUALAIKUM!











0 comments: